الگوي قضاوت عملكرد

همان گونه كه از اسم اين الگو پيداست اين الگو عملكرد يك شخص را مورد قضاوت قرار مي دهد پس در اين الگو فراگيران عملكرد يكديگر را بر اساس معيار ها وملاكهايي داوري وقضاوت مي كنند .

نكته : در دوره ي ابتدايي به جاي كلمه ي معيار از كلماتي هم معنا مانند انكات استفاده مي كنيم.

كليد وا‍ژه هاي اين الگو عبارتند از

1-عملكرد :كه كليه ي رفتار هاي آشكار وپنهاني را در بر مي گيرد در جمله اي زيبا تر ميتوان اين گونه بيان كرد كه رفتار اعم از عملكرد يا عملكرد اخص از رفتار ودر جمله اي خودماني كليه ي رفتار هايي كه فراگيران انجام مي دهند.رفتار پنهاني مانند تفكر ،تعقل ،تخيل ورفتار هاي ظاهري نيز مانند كليه ي رفتار هاي قابل مشاهده

2-قضاوت :داوري و ارزشيابي فراگيران از عملكرد يكديگر بر اساس معيار هاي داخلي (فردي –گروهي فراگيران )و معيار هاي خارجي (معلم ) معيار هاي داخلي كليه ي نكاتي هستند كه در انجام آن عملكرد بايد رعايت شوند و خود فراگيران بصورت فردي يا گروهي بيان    مي كنند واگر مواردي باقي ماند توسط معلم بيان ميشود كه به آن معيار خارجي گفته مي شود .

مصداق هايي از عناوين درسي كه با اين الگو ميتوان اجرا نمود .

رسم نيمساز در پايه ي چهارم ،تشخيص مخلوط يكنواخت وغير يكنواخت (علوم چهارم ) نماز در درس هديه ها ،درس بچه هاي طبيعت در هديه ها (گروه هايي كه باعث تميز نگه داشتن محيط مدرسه مي شوند)،خواندن متون درسي ،برخي از آزمايشهادر علوم ،نامه نگاري  و كليه ي درسهايي كه در آن بتوان عملكرد فراگيران را مشاهده كرد .

مراحل انجام الگوي قضاوت عملكرد

1-گروه بندي يا تشكيل گروه

2-تعيين موضوع توسطمعلم (مربوط به درس باشد ،عملي باشد )

نكته :از ميان انواع حيطه ها حيطه ي رواني حركتي در قضاوت عملكرد پر رنگ تر است .

3-انجام فعاليت يا موضوع توسط تك تك فراگيران در هر گروهي

مثال هر كدام از فراگيران يك نامه بنويسيد.

4-بصورت گروهي در مورد ملاكهاي انجام آن فعاليت بحث و گفتگوكرده ونتايج آن را روي برگه اي ثبت كنند .

نكته :اين موارد همان معيار هاي داخلي هستند كه توسط بچه ها تعيين مي شوند.

5-نتايج هر گروه در كنار هر گروه نصب و رابط يا نماينده ي آن گروه نتايج را براي كل كلاس ارائه و همزمان مابقي رابطين در كنار فعاليتهاي گروهي خود ايستاده و موارد ي كه توسط گروه هاي ديگر خوانده مي شود را تيك زده كه در مرحله ي بعدي موارد تكراري خوانده نشود و گروه هاي بعدي فقط موارد غير تكراري رامي خوانند.

6-ارائه ي معيارهاي خارجي ،استانداردهاي خارجي كه توسط معلم ،فيلم ،كتاب ،تصاوير و....ارائه مي شود .

7-هر گروهي فعاليت گروه خود را در اختيار گروه ديگرقرار مي دهد و براساس معيار هاي خارجي مورد نقد وقضاوت قرار مي گيرد.

8- در پايان هر گروه نقد گروه ديگر را در اختيار گروه خودش قرار داده تا اعضاي گروه ها به  اشكالات و ضعف هاي خودپي ببرند.