پايه چهارم ابتدايي - علوم تجربي
« آشنائي با سنگهاي رسوبي »
|
|
بچهها امروز قرار است چند
فعاليت انجام بدهيم اين فعاليتها در گروه انجام ميشود. براي فعاليت امروز
گروه چهار نفري گروه مناسبي است.
امروز ميخواهيم درباره سنگها صحبت كنيم. ورقههايي در اختيارتان قرار
ميدهيم و دوست دارم آنچه در مورد سنگها ميدانيد بنويسيد و جدولي مانند
اين جدول بكشيد.
| آنچه در مورد سنگها مي دانيد |
|
| |
|
|
بچهها:
حتماً شما در كلاس اول در مورد سنگها خواندهايد. اطلاعاتي كه مربوط
ميشود به سنگها، آنها را بنويسيد. هر كس بطور جداگانه بنويسيد. مثل جدول
من بكشيد در برگههايتان. ستوني را در سمت راست بكشيد.
|
مفسر:
|
|
دانشآموزاني كه در اين
فعاليت شركت كردند هيچگونه فعاليت مقدماتي انجام ندادند. حالا هر گروه
برگهاي خود را در اختيار گروه قرار بدهند تا ليست كاملي از آنها را تهيه
نمايند. تا مطلب تكراري نباشد.
|
دانشآموز:
آنچه در مورد سنگها ميدانم:
|
|
1ـ بعضي از سنگها رگهرگه هستند 2ـ بعضي از سنگها نرم هستند
3ـ بعضي از سنگها بزرگ هستند 4ـ بعضي از سنگها دو رنگ هستند
5ـ بعضي از سنگها ريز هستند 6ـ بعضي از سنگها كوچك هستند.
|
معلم: تكراريها را نگوئيد.
گروه بعدي:
|
|
1. ميدانيم سنگها مختلف هستند. بعضي نرم، بعضي زبر، بعضي دو رنگ هستند.
|
گروه ديگر:
|
|
آنچه درباره سنگها ميدانيم بعضي از سنگها گوناگون هستند، بعضي نرم، رنگارنگ، سخت و بعضي مواد تشكيل دهنده آنها مختلف است.
معلم: اين اطلاعاتي بود كه از قبل در مورد سنگ داشتيد و در كتابها خواندهايد.
معلم: دوست داريد چه مطالب ديگر غير از اينها در مورد سنگ بدانيد، هر سئوالي كه داريد بنويسيد.
كارتان را در گروه انجام دهيد.
جدولي به اين شكل تهيه ميكنيم، سئوالهاي خود را در ستون 2 بنويسيد.
| آنچه در مورد سنگها مي دانيد |
آنچه در مورد سنگها مي خواهيم بداميم |
| |
|
|
حالا يك گروه كه آمادگي بيشتر دارد ميتواند گزارش دهد.
دانشآموز:
گروه اول:
|
|
1. سنگها چگونه درست ميشوند؟
2. چرا سنگها با هم تفاوت دارند؟
3. سنگها در كجا يافت ميشوند و مواد تشكيل دهنده آنها چيست؟
|
گروه بعدي:
|
|
1. چرا بعضي سنگها رگهرگه هستند؟
2. چرا بعضي نرم و بعضي سفت و سخت هستند؟
3. چرا بعضي سنگها دو رنگ هستند؟ 4ـ سنگها در كجا بوجود ميآيند؟
|
گروه ديگر:
|
|
1. سنگها در كجا تشكيل ميشوند؟
2. مواد تشكيل دهنده سنگها چه چيزهايي ميباشند؟
|
معلم: از
صحبتهاي شما متوجه شدم كه همه شما ميدانيد سنگها گوناگون هستند و اين
گوناگوني علت دارد چرا سنگها با هم فرق دارند؟
ما ميخواهيم بدانيم چرا اين سنگها با هم فرق دارند و چرا گوناگونند؟
دانشآموز:
|
|
1. چون مواد تشكيل دهنده آنها با هم فرق دارند.
2. جاهائيكه اين سنگها تشكيل شدهاند با هم فرق دارند. 3ـ مواد تشكيل دهنده فرق دارد.
|
معلم: به
اندازه كافي فكر نكردهايد. من به هر گروهي يك تكه سنگ ميدهم با دقت به
سنگها نگاه كنيد. چه چيزي ميبينيد و دوست داريد چه چيزي در مورد اين سنگ
بدانيد. سئوالهايي
كه در گروه براي شما مطرح بود براي من هم مطرح است. من هم مثل شما
ميخواهم بدانم چرا سنگها لايه لايه هستند؟ آيا به سماور خانهتان نگاه
كردهايد؟ چيزهائيكه به سماور و كتري ميچسبد چيست؟ آيا مادرتان
همراه آب چيزهاي ديگري به آن اضافه ميكند؟چه طوري به سماور و كتري اين
مواد ميچسبد؟ آيا همان موقع كه سماور خريداري ميشود اين مواد به آن
چسبيده است؟ شما حدس ميزنيد چيزهايي داخل آب وجود دارد ؟ آيا شما سماوري
را كه نو خريداري ميكنيد به اين شكل است؟ ( بچهها) حالا دوست داريد حدسي كه زديد آزمايش كنيد؟ صفحه 64 كتاب را باز
كنيد و بخوانيد فكر ميكنيد براي آزمايش چه چيزهايي لازم است ؟ لطفاً
وسايل لازم را برداريد .
معلم : توصيه ميكنم بعداز پايان كار دستانمان را با آب و صابون بشوريم .
معلم : درحين انجام آزمايش هر چه مشاهده ميكنيد بنويسيد .
معلم : كدا م گروه آماده است كه بخواند.
|
|
دانشآموز گروه اول : وقتي
خاك را در آب ريختيم، هم ميزنيم ،رنگ آب كدر ميشود. وقتي شيشه آب را
كنار بگذاريم و يك ذرهبين را روي شيشه قرار دهيم ميبينيم كه ذرات كوچك
در آب ته نشين ميشود .
دانشآموز گروه دوم : اول سنگهاي ريز و بعد ماسه بر روي هم قرار ميگيرند.
دانشآموز گروه سوم : ابتدا سنگهاي بزرگ ته نشين ميشوند. وقتي خاك را در
شيشه ريختيم آب تيره و كدر ميشود و وقتي شيشه را آرام در كناري بگذاريم
ته نشين ميشوند.
|
|
معلم : پس شما حدس زديد بعد
از چند دقيقه كه آب را كنار گذاشتيم ذرات موجود در آن ته نشين ميشود. چه
نتيجهاي ميگيريد ؟ آيا ميتوانيم بگوييم كه سنگها اين جوري تشكيل ميشوند
معلم : همراه آب يك موادي بود. همان موادي كه به كناره سماور ميچسبد. آن
مواد در آب رودخانهها هم وجود دارد. رودخانه اين آب را به دريا ميبرد،
اول سنگهاي درشت ته نشين ميشود و بعد ذرات ريز ديگر. حالا فهميديد كه چرا
سنگها لايه لايه هستند؟
به لايه پاييني آزمايش خود نگاه كنيد، دانههاي ريزته قرار گرفتهاند و
بعد روي آن دانههاي درشتر قرار گرفته است. من فكر ميكردم اول دانههاي
درشت ته نشين ميشود؟
چرا دانههاي ريز ته آب قرار گرفتهاند؟ امروز به تمام سؤالات شما،
نميتوانيم پاسخ بدهيم. بايد صبر كنيم فصل سنگها تمام شود. سپس اگر
سؤالهايمان بيجواب ماند، آنوقت صحبت ميكنيم .
معلم : دقت كنيد موادي كه در آب بود لايه به لايه سنگها براي خودش جاي باز
ميكند. درياها و درياچهها به اين شكل هستند. آبها يك موادي را با خودشان
ميبرند، طي ساليان دراز ميماند و در آنجا سفت و سخت ميشوند. دانشمندان
به اين سنگهاي رسوبي ميگويند.
نام ديگر سنگهاي رسوبي، سنگهاي لايه لايه است.
دانشآموز : آنچه درياچهها و درياها باخود ميبرند همين مواد موجود در آب است. كه ما در اين آب مشاهده ميكنيم .
معلم : آيا سنگ از اول به همين شكل بوده است؟ چرا اينقدر منظم و لايه لايه است. رودخانه
اين سنگها را با خود به دريا برده، غلت خورده و سائيده شده و ذرات كوچك آن
ته دريا انباشته شده . بعد از مدت زيادي اين سنگ تشكيل ميشود.
خيل خوب بود. من فكر ميكنم امرز خيلي چيزها ياد گرفتم. به خيلي از سؤالها
بدون جواب مانده است.
براي جلسه آينده در مورد اين مساله فکر کنيد: آيا فكر ميكنيد همه سنگها
به اين شكل درست ميشوند؟ درباره آن بنويسيد و مطلب جمعآوري كنيد. و
نمونههايي از سنگها را براي مطالعه و بررسي به كلاس بياوريد.
معلم : در ضمن يك هفته وقت داريد در مورد سنگها تحقيق كنيد و در اين مورد
ميتوانيد از من، والدين خودتان و يا حتي كتاب استفاده كيند. كتابهاي
مناسبي در كتابخانه وجود دارد كه ميتواند به ما كمك كند.
معلم : يك پيشنهاد، ما هرجايي كه به سنگها ميرسيم در درسمان ، سنگهاي
مختلفي كه به آن برخورد ميكنيد جمعآوري كنيد تا نمايشگاهي در مدرسه يا
كلاس تشكيل بدهيم .
|