نقش بازي براي كودكان (از ديد گاه روانشناسان )
تفاوتهای فردی، میزان سلامتی، سطح رشد جسمی و حرکتی، بهره هوشی، جنسیت، خلاقیت، فرهنگ خانواده و موقعیت جغرافیایی بر همین اساس بازی به انواع گوناگون تقسیم می شود:
۱- بـــازی های جسمــــی :
از قدیمی ترین نوع بازیهاست، به ابزار مخصوص نیازمند است ، هم به صورت
انفرادی و هم به صورت گروهی انجام می شود، برای مصرف انرژی اضافی بدن و
نجات یافتن از خستگی و کسالت بسیار مفید است و رفتارهای ناآرام و پرخاشگری
توأم با عصبانیت کودک را کاهش می دهد.
۲- بــــازی های تقلیــــــدی :
کودک به تقلید نقش هایی می پردازد که آنها را باور کرده است. معمولاً
بهترین شخصیت ها برای شروع ایفای نقش ، والدین، برادران ، خواهران و دوستان
هستند. کودک از ایفای نقش آنان لذت برده و تجربه کسب می کند. در دوره ی
دبستان بیشتر نقش معلمان را تقلید می کند، در حالی که در دوره ی نوجوانی از
تقلید رفتار بزرگسالان دوری می کند و به تقلید رفتار همسالان می پردازد که
این خود آغازی است برای هماهنگی و همسو شد با گروههای اجتماعی و ایفای نقش
های واقعی زندگی.
۳- بـــازی های نمایشــــی :
کودک در تقلید از بزرگترها از لباس و وسایل مخصوص آنها نیز استفاده می
کند، مانند پسر کوچکی که کت پدر را به تن کرده، عینک او را به چشم می زند و
یا دختر بچه ای که کفش پاشنه دار مادر را پوشیده و به زحمت راه می رود.
۴- بــــازی هـــــای نمــــادی:
زمانی که کودک دستیابی به ابزار و وسایل مورد نیاز خود را غیرممکن می
بیند، نیازها و آرزوهای خود را با استفاده از وسایل نمادین و از طریق بازی
بیان می کند. برای مثال بر تکه ای چوب سوار شده، این طرف و آن طرف می رود،
مانند این که سوار بر اسبی شده و آن را هدایت می کند. این نوع بازی ها یکی
از بهترین شیوه های بازی درمانی محسوب می شوند.
۵- بــــازی های آمــوزشـــی :
مهمترین وسیله آموزش کودک ، استفاده از وسایل بازی مناسب است، مانند مکعب
های چوبی که کودک با جور کردن و دسته بندی کردن آنها می تواند با مسائل
اساسی اما ساده و آسان ریاضی آشنا شود. از خانه ی کوچک اسباب بازی برای
آشنا کردن کودک با واقعیت های موجود زندگی می توان استفاده کرد. بازی های
آموزشی موجب تقویت حواس و رشد قوای ذهنی و اجتماعی کودک می شوند، به شرط آن
که سعی کنیم کنترل اصلی بازی در اختیار کودک باشد و جهت و مسیر آن را او
تعیین کند.
۶- بــــازی های خلاقیتـــــی :
کودک از طریق به وجود آوردن چیزی، عقاید و احساساتش را اظهار می کند ،
مانند نقاشی، موسیقی ، خمیربازی، شن بازی و یا استفاده از لغات که او را
قادر می سازد تا در آینده داستان شعر و نمایشنامه بنویسد.