الگوی تفکر استقرایی
الگوی تفکر استقرایی
ابداع کننده و مبتکر این طرح هیلدا تابا می باشد.
استقرا به معنای کنار هم چیدن اجزا برای خلق یک کل است .استقرا یعنی از جزئیات به کل رسیدن .
مهم ترین کار برد این الگو بهبود ظرفیت تفکر وهدایت دانش آموزان به کسب و پرورش اطلاعات در ذهن است.پس می توان گفت جریان استقرایی شامل خلاقیت در پردازش اطلاعات و نیز استفاده ی همگرا از اطلاعات در حل مسائل است .
نکته
این الگو بیشتر برای دروسی که جنبه ی طبقه بندی دارند قابل استفاده می باشد.
مانند درس علوم ،تریس مسائل هندسی در ریاضی ،تدریس نکات دستوری در درس فارسی(در دوره های بالاتر از ابتدایی )
هیلدا تابا در مورد این تفکر می گوید :
1-تفکر را می توان آموخت .
2-تفکر در گیر شدن فعالیت فرد ومطلب است .
3-جریان تفکر در توالی قانونمند شکل می گیرد.
مراین الگو دارای سه گام اصلی است که هر گام نیز دارای 3مرحله بودهس در مجموع 9مرحله دارد.
مراحل این تفکر واین روش تدریس عبارتند از
1–تکوین مفهوم که به معنای این است که مفهوم در حال شکل گیری است و دارای سه مرحله است .الف (فهرست گیری )ب (گروه بندی )ج (عنوان دهی )
2-تفسیر مطالب که در این گام فراگیران مفهوم مورد نظر را در ذهن خود تجزیه وتحلیل ،ساماندهی وترکیب می کنند.این گام نیز دارای سه مرحله است.
الف (تعیین جنبه های شاخص ) ب (کشف روابط )ج (استنباط کردن )
نکته :تا این مرحله کل آموزش داده می شود و بعد از این مرحله تعمیم دهی صورت می گیرد.که تا پایان این مرحله اطلاعات وذهنیت قبلی فراگیران در خصوص موضوع مورد نظر ضروری و الزامی است .
3-کاربرد اصول که به معنی این است که فراگیران اطلاعات جدید ونا آشنا را در موقعیت جدید به کار می گیرند .که این گام نیز شامل سه مرحله می باشد.
الف (پیشگویی نتایج )ب (پشتیبانی پیشگویی )ج (تصدیق پیشگویی )
توضیح الگوی تفکر استقرایی
1-تکوین مفهوم در این گام مفهوم مورد نظر در ذهن فراگیران شکل می گیرد این گام شامل سه مرحله است .
الف –فهرست کردن (فهرست بندی )معلم در این گام از فراگیران می خواهد در خصوص موضوع مورد نظر براساس اطلاعات وتجارب شخصی خود هر نمونه ای را سراغ دارند فهرست کنند این فعالیت در ابتدا بصورت فردی و سپس به شکل گروهی انجام می گیرد مثلاٌبچه ها هر چه بیماری می شناسید فهرست کنید ،هر جانور میشناسید فهرست کنید ،هر چه جانور بی مهره می شناسید فهرست کنید ،هر چه فعل رفتاری می شناسید فهرست کنید ،هر چه آرزو ،هدف و دلبستگی دارید فهرست کنید.هر چه شکل هندسی می شناسید فهرست کنید .
ب-گروه بندی ،در این مرحله معلم از فراگیران می خواهد فهرست بدست آمده را طبقه بندی کند طبیعی است که این طبقه بندی براساس شباهتها وتفاوتها شکل می گیرد.
ج-عنوان دهی ،فراگیران برای هر طبقه ای نام یا عنوان مناسبی را پیشنهاد میکنند .
نکته :در اجرا مراحل دوم وسوم گام اول (طبقه بندی وعنوان دهی )همزمان انجام می گیرد .
2-تفسیر مطالب که همانطور که گفته شد در این گام فراگیران مفهوم مورد نظر را در ذهن خود تجزیه وتحلیل ،ساماندهی وترکیب می کنداین گام نیز شامل سه مرحله است .
الف –تشخیص جنبه های شاخصمعلم از فراگیران می خواهد خصوصیات و ویژگیهای هر یک از طبقات را مشخص کند برپایه ی این خصوصیات شباهتها وتفاوتهانیز تعیین می شود
ب- کشف روابط ،معلم از فراگیران میخواهد روابط بین طبقات را بررسی و نتیجه گیری کنند .
نکته :در اجرا مراحل 4و5به شکل همزمان انجام می شود .
ج – استنباط ،در این مرحله بطور مشخص فراگیران برای هر طبقه ای تعریف ومفهومی ارائه می دهند
نکته :تا اینجا یعنی پایان مرحله ی ششم اطلاعات وذهنیت فراگیران در خصوص موضوع مورد نظر ضروری والزامی بوده واز این مرحله به بعد تعمیم دهی صورت می پذیرد
3- . کاربرد ،که به معنای این است که فراگیران اطلاعات جدید وناآشنا را در موقعیت جدید بکار ببرند.که این گام نیز شامل سه مرحله است
الف-پیشگویی نتایج (فرضیه سازی )معلم اطلاعات ومثالهای جدید و نا آشنا را مطرح واز فراگیران می خواهد که به فرضیه سازی بپردازندکه همان حدس بخردانه است
ب-پشتیبانی پیشگویی ها (حمایت از فرضیه ها ) فراگیران در هر گروهی بحث وتبادل نظر می کنند وعلت قرار دادن آن اطلاعات جدید را در طبقه ها مشخص می کنند .
ج- تصدیق پیشگویی ها (تأیید یا رد فرضیه )در این مرحله فراگیران به رد یا تأید فرضیه های گروه خود یا دیگران پرداخته که پاسخ نهایی توسط آموزگار داده و یادگیری عمیق صورت میگیرد .
مزایا و محاسن الگو
1-فراگیران یاد می گیرند از زوایای مختلف به یک موضوع نگاه کنند و ابعاد مختلف اشیا وپدیده ها را بطور دقیق بررسی کنند .
2-قدرت طبقه بندی وارتباط طبقات با یکدیگر در فراگیران پرورش می یابد.
3-فراگیران با کاربرد مفاهیم در موقعیت جدید آشنا میشوند .
4-تفکر منطقی وروحیه ی کاوش گری در فراگیران پرورش می یابد .
5-مورد مهم تر اینکه یادگیری تثبیت شده وعمیق تر می شود .
محدودیتها ونقاط ضعف الگو
1-برای همه ی درسها کارایی ندارد .
2-حتما باید فراگیران در رابطه با مطلب مورد تدریس ذهنیت واطلاعات قبلی داشته باشند .
3-زمان بر و وقت گیر است .
4- بدلیل اینکه ارزشیابی در الگوهای فعال اکثراً فرایند مدار است معلم باید فعالیت تمامی افراد .گروهها رااز ابتدا تا انتها به دقت بررسی ویاد داشت نماید.
نویسنده ی مطلب :ابوالفضل مومنی دهقی
منابع کتب روش تدریس و یاد گیری از طریق همیاری و یادگیری های گروهی
ترجمه ی لطفعلی عابدی ومحمد رضا بهرنگی واثر خانم سهیلا حاجی اسحاق
واستفاده از اساتید مرکز تربیت معلم باهنر بخصوص استاد ان عزیزم آقایان مجید نقیه وجواد یارعلی


 کودک
يک ساله مداد را در دست مي گيرد ولي به سهولت نمي تواند روي کاغذ خط
بکشد.مداد را روي کاغذ مي کوبد و سرانجام کاغذ را پاره مي کند). کراني و
مارتين مي گويند: « توانايي ترسيم خطهاي افقي قبل از خطهاي عمودي ظاهر مي
شود.
کودک
يک ساله مداد را در دست مي گيرد ولي به سهولت نمي تواند روي کاغذ خط
بکشد.مداد را روي کاغذ مي کوبد و سرانجام کاغذ را پاره مي کند). کراني و
مارتين مي گويند: « توانايي ترسيم خطهاي افقي قبل از خطهاي عمودي ظاهر مي
شود.




